10 juli 2012

Bokbloggsskolan: BokNea pratar bokbloggar

I denna bokbloggsskolan intervjuar jag Boknea om bokbloggar. 

Vad är det bästa med att bokblogga?
Det finns så mycket underbara saker med att bokblogga. Alla boktips, att få respons på sina inlägg och att lära känna så många andra med samma intresse. Bokbloggarsfären har ju blivit en hel gemenskap, och det är så otroligt härligt att få vara en del av den. Något annat underbart med att bokblogga är den här stoltheten jag känner när jag tittar på min blogg och vet att jag faktiskt åstadkommit det själv. Den har blivit som min lilla bebis, haha.

Har du något tips på hur man får en så bra bokblogg som möjligt?
För det första så tycker jag det är viktigt att lägga ner tid på inläggen. Att kolla igenom sin text efter stavfel arbeta igenom texten tills man känner sig nöjd. Det är också viktigt att inte göra för många inlägg. Kommer det flera inlägg per dag blir det bara jobbigt att läsa allt och inläggen känns inte så genomtänkta. Sedan är det viktigt att tro på det man skriver och vara ärlig i sina recensioner, då blir det mer personligt och intressant för läsaren.
Nea i Lund när hon fick träffa författaren
Josephine Angelini.
Tycker du att en bokblogg ska ha mer än bara recensioner, exempelvis inlägg om nyutgivna böcker?
Det beror helt på vad bloggaren vill skriva om. En bokblogg med bara recensioner tycker jag fungerar bra, men det är också kul med variation. Inlägg om nyutgivna böcker tycker jag dock inte brukar vara så kul eftersom jag inte får läsa bloggarens åsikt om böckerna, men det beror ju helt på vem som läser. Jag tycker helt enkelt att man ska skriva det man vill säga, och sedan inte bry sig så mycket om folk kommer gilla det eller inte. För skriver man det man själv vill skriva brukar det oftast vara roligast att läsa, hur klyschigt det än låter.

Just nu är det vanligt att bokbloggare får hjälpa förlag och sådant med allt möjligt skoj, vad är det roligaste du har fått göra?
Det roligaste är helt klart när jag och Amelie (ameliesboktips.blogg.se) fick åka med Bonnier Carlsen ner till Lund för att följa författaren Josephine Angelini (författare till bokserien Starcrossed) på bokfestivalen LitteraLund. Det var en riktigt kul upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.