28 oktober 2012

Bokbloggsskolan: Intervju med Fikiviteter


Här kommer lite bokbloggstips från Helena som bokbloggar.

Bloggadress: Fiktiviteter.se

Hur länge du har haft den? Jag startade den sommaren 2009 så den har hunnit bli 3 år nu... Fiktiviteter är min första bokblogg men jag har haft andra bloggar med andra inriktningar tidigare. Jag räknade efter häromdagen och kom fram till att jag bloggat eller skrivit någon form av nätdagbok i minst åtta år...

Vad är det bästa med att bokblogga? Det allra bästa är kontakten med alla som läser bloggen och att delta på andra bloggar genom att läsa och kommentera. Sen älskar jag att läsa och skriva och då är det väldigt mysigt att ha ett alldeles eget ställe där jag kan få skriva om precis det jag själv väljer och på precis det sätt jag väljer. Det absolut bästa är dock alla trevliga människor jag träffat genom bloggen.

Har du något tips på hur man får en så bra bokblogg som möjligt? Jag tror att det blir bäst om man skriver det man vill skriva och inte tänker så jättemycket på att folk ska vara intresserade av att läsa det, att skriva för sin egen skull...

Tycker du att en bokblogg ska ha mer än bara recensioner, exempelvis inlägg om ny utgivna böcker? Jag tycker absolut att man kan skriva en läsvärd och rolig blogg med bara recensioner samtidigt som man istället kan välja att blanda olika sorters inlägg och få ihop en spännande mix. Jag har båda sorternas bloggar bland mina favoriter.

Just nu är det ju vanligt att bokbloggare får hjälpa förlag och sånt med allt möjligt skoj, vad är det roligaste du fått göra? Det allra roligaste i den vägen var när jag var bloggambassadör för bokmässan (inget förlag men ändå...) förrförra året och fick åka på inspirationshelg och få seminariebiljetter till mässan. Där fick jag också för första gången möjlighet att träffa många av de bokbloggare jag läst länge utan att ha stött på i verkliga livet vilket var jättekul.

2 kommentarer:

  1. Kan du tipsa om dina favoritbokbloggar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag skriver upp det på min "att blogga-lista" ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.