24 januari 2013

Minirecensioner

Jag har läst ganska många böcker som jag inte har hunnit recensera men som är värda en plats i bloggen. För att komma i kapp så skriver jag några minirecensioner.

Om det var krig i Norden av Janne Teller.
Den handlar om att det är krig i Sverige och danskarna bombar Sverige. Svenskarna flyr till Egypten och huvudpersonens familj är splittrad i alla möjliga länder. Väldigt bra och jag ser på krig på ett helt annat sätt efter det här. Boken ser ut som ett pass och har fina små bilder i.


En ung kvinnas sista ord av Regine Stokke.
En väldigt sorglig självbiografi om Regine. Regine fick cancer och började skriva en blogg. Efter ungefär ett år var den en av Norges största bloggar och Regine fortsatte kämpa mot cancern. Innan hon dog så önskade hon att hennes blogg skulle bli publicerad som bok, och det har den nu blivit. I boken finns blogginläggen, vissa kommentarer och några brev från hennes närmaste när hon dog. Väldigt bra och väldigt sorglig, jag grät i slutet av boken.



I begynnelsen var Bob av Meg Rosoff.
En rolig bok om att Gud är en tonårskille som bara bryr sig om sig själv och tjejer. Huvudpersonen är alltså Gud och man ser det från hans sida. Jag kom på mig själv med att läsa och störa mig på honom för att hela befolkningen lider och han bara ligger i sover. Jag läste och blev nästan arg på honom, så boken var jobbig att läsa för att jag inte gillade honom...





Du borde vara här: Min brors självmord av Jesper Bohm.
Denna boken är också ganska sorglig, den är sann och handlar om Jesper, som är i 30-årsåldern, vars bror tog livet av sig för några år sedan. Jesper trodde att självmord var väldigt ovanligt, men sen fick han veta att bara i Sverige tar en person livet av sig var sjätte timme och det vill han förmedla!





När jag vaknar finns du inte av Cat Patrick.
En jättebra bok, jag gav den 5/5 stjärnor! Denna boken är inte lika tung som de andra böckerna i det här inlägget. Den handlar om London som glömmer allt om gårdagen någon gång under natten och minns framtiden. Varje kväll skriver hon anteckningar till sig själv om allt från viktiga saker till vilka kläder hon hade på sig. Det är en väldigt unik idé och författaren har kommit på viktiga detaljer som ger det lilla extra. En dag träffar hon en kille och de börjar träffas, men vad ska han säga när hon berättar hennes "sjukdom".

2 kommentarer:

  1. Om det var krig i Norden är en fantastisk bok. Jag har aldrig läst något liknande. Det är väldigt speciellt. Att det skulle kunna vara krig som berör oss är något jag aldrig kan tänka mig skulle kunna hända. Också jag ser på krig på ett helt annorlunda vis nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är tänkvärd! Men jag har glömt bort den lite tyvärr.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.