16 april 2013

Veckans bloggambassadör...


...är Josefin från Fabulerat. Läs intervjun med henne här under.

Läste du mycket som ungdom?
På låg- och mellanstadiet hade jag det kämpigt med läsning. Fick gå på stödsvenska för att lära mig läsa ordentligt och slukade inte så många böcker i slukaråldern. På högstadiet lossnade det däremot och sedan dess har jag läst mycket. Boknörd blev jag nog egentligen inte förrän jag var vuxen.

Vilken är din favoritungdomsbok?
Jag väljer fyra stycken: Himlen börjar här av Jandy Nelson, Boktjuven av Marcus Zusak, Cordelia Kenns kuddbok av Aidan Chambers och Förr eller senare exploderar jag av John Green.

Favoritförfattare som skriver ungdomsböcker?
Jag känner Lisa Bjärbo, men kan ändå inte låta bli att säga att hon är min favoritungdomsboksförfattare även om det verkar lite klistrigt. Jag gillar att hon skriver med både skärpa och värme, inte minst på sin blogg Onekligen. Dessutom är hon så himla cool, tycker jag.

Läser du ungdomsböcker, nu när du är vuxen?
JA! Ungdomsböckerna är ofta en källa till läslust när den i övrigt tryter. Tycker mycket om att varva klassiker, noveller och olika typer av skönlitteratur både för ungdomar och vuxna. Inte minst gillar jag att läsa ungdomsromaner som mina elever på gymnasiet läser/läst. Exempelvis har jag plöjt alla Harry Potter-böckerna bara därför. Ungdomsböcker är både business och pleasure, alltså.

Är det någon bok som du önskar att du hade läst när du var tonåring?
O, JA! Dagens ungdomsromaner är så smarta. Karaktärerna i dagens romaner är ofta nördigt klipska bokälskare (som i mina favoritungdomsromaner ovan). Jag hade gillat att identifiera mig med dem, tror jag. På min tid läste alla Jan Guillous Ondskan, det var det närmsta ungdomsroman jag kom då. Nu är utbudet så kopiöst mycket bättre - härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.