6 mars 2014

Filmrecension - "Boktjuven"

Igår var jag och min kompis Johanna, som bloggar på Böcker med Johanna. och såg Boktjuven på bio. Vi kom direkt från bokcirkeln vi är med i och där hade vi faktiskt pratat om Boktjuven och andra Andra världskriget-böcker, även om vi mest pratar om annat bokrelaterat och fikar.

Boktjuven hade premiär i fredags, den 28:e februari, och är filmatiseringen av Marcus Zuzaks bok med samma namn. Den handlar om Liesel som är nio, tio år under Andra världskriget och en kväll kommer det in en ung man i deras hem. De tar hand om honom och efter ett tag får hon veta att han är jude och måste hållas hemlig. Liesel och han bli väldigt bra kompisar och utanför fortsätter kriget. Det är Döden som är berättarröst i både boken och filmen.

Filmen var riktigt bra och fin! Den är bra gjord från boken och inget viktigt var glömt. Det fanns citat som jag kände igen fast det var ett tag sen jag läste den. Det är en sorglig film men ändå så fanns det söta och roliga delar som gör att jag log. Alla skådespelare var bra och passade för sina roller. Liesel och hennes kompis Rudy var väldigt söta och jag tror att de kommer bli stora skådespelare när de är vuxna.

Miljöerna var väldigt välgjorda och med rätt stämning.

Max och Liesel.
Bild från SF.se

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den, ska se den snart tror jag! Har ju biokort numera... :)
    Just det, läste också "Låt vargarna komma" och gillade den väldigt mycket. Dock varnar jag för förutsägbart slut ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst ut den nu men jag tyckte inte slutet var så förutsägbart ändå. Nu i efterhand, borde jag ha förstått det men jag tänkte inte på slutet så mycket faktiskt.

      Radera
  2. De kanske man vågar se filmen trots allt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, jag tycker den är värd det.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.