9 april 2014

Book Blogger Hop

Jag har hittat den engelska varianten av den svenska Bokbloggsjerkan. Den kallas Book Blogger Hop och det är bloggen Ramblings of a Coffee Addicted Writer som håller i den. Frågan ställs varje fredag och man har till torsdagen efter på sig. Jag trodde det skulle vara jättestort, större än Bokbloggsjerkan som brukar ha runt 50 svar varje vecka, men på den senaste Book Blogger Hop var det knappt 15 stycken som hade svarat. Den frågan var To you, what qualifies a book as good or bad? Are some books objectively better than others, or is it purely a matter of opinion? 
Svenska: För dig, vad bestämmer om en bok är bra eller dålig? Är vissa böcker objektivt bättre än andra, eller beror det bara på sin egen åsikt?

Mitt svar: 
Jag vet vilka typer av böcker som jag ofta gillar men där finns det alltid undantag. Ofta gillar jag böcker med lite sorglig handling men att det ändå finns glädje och hopp. De flesta av mina favoritböcker är verklighetstrogna ungdomsromaner, och någon gång ibland fantasyböcker för ungdomar. Även om handlingen är viktig så är språket det viktigaste, för om det är dåligt språk så blir det svårare att läsa och språket kan störa handlingen.

Jag tycker det finns bra och dåliga böcker. Om jag pratar med någon om en speciell bok så är det ofta att vi tycker ganska lika. Såklart det är olika åsikter, men grunder som att boken är bra eller dålig brukar stämma. Harry Potter-böckerna, Hunger games och Divergent är exempel på "objektivt bra böcker" för de är vällästa och nästan alla omdömen om dem är positiva. Men även om det är bra böcker så finns det personer som inte kommer gilla dem, och det tror jag beror på att man inte har förstått eller att den inte passar just den läsaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.