11 juli 2014

"Jag biter i apelsiner"

av Annakarin Thorburn.

Förlag: Gilla Böcker
Sidor: 231 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 15+ Crossover

Handling:
Huvudpersonen (man får aldrig veta vad hon heter) bor tillsammans med Ödlan. Ödlan är konstnär och kommer och går lite som han vill. Hon älskar Ödlans men är alltid orolig att han en dag ska försvinna, så som en person gjorde i hennes barndom.

Hon går på universitet och studerar franska tillsammans med bland annat Lo. Lo är snäll, fin och fransk och bor i sin egna retrolägenhet. De börjar träffas och hon känner att hon aldrig får svika eller göra Lo ledsen, han är så skör. Ändå bor hon kvar med Ödlan och träffar bara Lo på dagarna.

Omdöme:
Jättebra roman som går snabbt att läsa, det är oftast korta stycken som väl beskriver händelserna och miljöerna. Det är beskrivet speciellt, ofta med mycket dofter och smaker. "Jag smakar på hans chokladbitar på halsen och kring nyckelbenen. De smakar inte choklad. De smakar salt mjölk. Jag smakar på hans vita hals, det smakar mjölk där med, och läpparna, hans saliv är mild och varm."

Den är intressant och hade en väldig vändning på slutet, först fattade jag inte ens. Men överraskningar är alltid bra i böcker! Ibland blev jag lite trött på huvudpersonen, att hon aldrig bestämde sig och mest tänkte på sig själv. Annars var det en intressant och väldigt bra crossover!

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.