31 juli 2014

"Ljus ljus ljus"

av Vilja-Tuulia Huotarinen.

Förlag: Gilla Böcker
Sidor: 186 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14+

Handling: Det är år 1986 i Finland och nyss inträffade olyckan i Tjernobyl. Mariia är 14 år och kär i Mimi. Mimi som inte har så gått rykte i byn, och därför får Mariia inte träffa henne mer för hennes föräldrar. De fortsätter såklart att ses och Mariia får se hur svårt Mimis liv har varit.

Omdöme: Det känns verkligen som det är skrivet till mig som läsare. Det står Bästa läsare! när hon börjar skriva om en ny händelse från -86 och det står liknande det här flera gånger: På skrivarkurser har du förmodligen lärt dig att man måste skriva om familjen för att boken ska verka trovärdig, men våra familjer är bara bifigurer i denna historian (jag har inget ex hemma så detta är inget citat). Det är liksom skrivet till vana läsare och bokfolk (hon nämnde Skriv om och om igen med "så skriver de hurtiga svenskarna". Det är inte alla som känner igen den boken, speciellt inte i Finland tänker jag). Först tyckte jag att det var vågat och att många inte kommer förstå, men sen kom jag på att de flesta som läser en bok som Ljus ljus ljus är vana läsare. Jag gillade det mycket och det är ovanligt att författare vågar göra så "smala liknelser".

 Den har mycket koppling till Sverige för de lär sig svenska och pratar en del om Sverige. Det är speciellt språk och beskrivningar, eller beskrivningarna är inte så speciella men det är annorlunda meningsuppbyggnader.

Mimi och Mariia är 14 år men jag tycker att de känns mycket äldre, nästan 16, 17 år. Samtidigt som de ibland var som 10-åringar.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.