28 september 2014

Bokmässan 2014: Fredag

Igår kväll kom jag hem från Bokmässan efter två dagar. Jag fattar inte hur jag orkade fyra, eller egentligen fem, dagar förra året. Jag tyckte det var skönt att komma hem efter bara två dagar i år. Det har varit jättekul och allt blev bra. Jag skriver ett inlägg om varje dag och börjar med fredagen. De andra åren har jag skrivit mobilanteckningar om vad jag har gjort och vilka jag har sett, men det glömde jag. Så jag skriver det som jag kommer ihåg.

På fredagsmorgonen skulle jag gått upp 5:50 men jag vaknade vid fem av en mardröm. Sen kunde jag inte somna om för att jag låg och tänkte på drömmen och sen på Bokmässan, så jag låg där och bara väntade. Jag gick upp och åkte sen till bussen. Den skulle varit på centralen i Göteborg halv tio men det var en extra buss som inte stannade överallt, så vi var framme tidigare, och chauffören visste att många skulle till Bokmässan så han släppte av oss vid Liseberg. Där var det ingen kö in så vi var inne innan klockan var 9! Jag hade förväntat mig att komma in typ 10 efter att ha gått från centralen, men det blev mycket smidigare än vad som var förväntat.

I början gick vi runt bland montrarna och lyssnade snabbt på Åsa Lind. Nu kommer jag inte ihåg vad hennes ungdomsbok heter men jag läste den för några år sen. Direkt efter så var det Mårten Sandén och Per Gustavsson som pratade i Norstedts monter. Detta var småintervjuer på 10 minuter. Mårten Sandén var på min mellanstadieskola när jag gick där men Per har jag aldrig lyssnat på innan. Direkt efter det så var det Christina Wahldén som jag också ville lyssna på.

Efter det så var det en intervju med Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren där tre ungdomar ställde frågorna. Det var "Värsta boken" som höll i det, och de har boksläpp där de ger gratis pocketböcker till ungdomar. Förra året var det blandade böcker men i år var det bara Engelsforstrilogin. Jag tyckte det var lite tråkigt för jag har läst dem.

Nästa programpunkt var en intervju med bloggaren och författaren Sandra Beijer. Och efter det så intervjuade "Prickiga" Paula (en av årets bloggambassadörer) Ursula Poznanski. Jag skulle intervjua Ursula senare på eftermiddagen och lyssnade på det för att få veta lite mer om henne och se hur hon var på engelska. Den intervjun gjorde mig mycket lugnare för hon var så avslappnad och jag skulle inte göra intervjun på scen.

Mellan alla punkter gick jag runt bland montrarna och köpte lite grejer men det visar jag i ett annat inlägg. Jag såg när Emma Hamberg (Linas kvällsbok) och en-annan-kokboks-författare lagade efterrätter som man fick smaka. Vi fick något som var som ugnspannkaka med körsbär.

Sen lyssnade jag på Carol Rifka Brunt (Låt vargarna komma), Jenny Jägerfeld (Här ligger jag och blöder) och Mats Strandberg (Cirkeln) som pratade om sexualitet och sjukdomar efter Carols bok. Det seminarium höll på i 45 min och det var det bästa jag lyssnade på i år. Det var roligt så man skrattade och alla de författarna har skrivit böcker som jag gillar.

Efter det så gick jag för att fika med förra årets bloggambassadörer. Tyvärr var vi bara fyra för alla var inte på mässan i år. Det var Suzann, Ingerun och Mathias som jag träffade. Efter fikat gick jag för att träffa Ursula Poznanski. Jag kom lite tidigare så jag lyssnade på en till programpunkt med henne. Sen gick vi till ett lugnt ställe för att intervjua. På vägen träffade jag Katarina Kuick, som jag inte har träffat sen hon var min ledare på skrivarlägret som jag var på för två år sen. Det var kul men vi hann inte prata för båda var på väg till annat.

Intervjun gick bra och blev avslappnad. Det gick väldigt fort bara, jag hade inte jättemånga frågor och Ursula svarade ganska kort. Jag spelade in intervjun och jag ska skriva det i ett inlägg. Jag kanske gör en video med inspelningen som bakgrund, om det blev bra ljud.

Efter att ha pratat med Ursula så gick vi hem från Bokmässan och gick lite på stan under tiden vi väntade på att få vårat bord på restaurang. Det var en jättebra dag på mässan och jag var nöjd. Det var också skönt att ha intervjun med Ursula gjord, så jag bara kunde ta det lugnt.

Mårten Sandén & Per Gustavsson
Christina Wahldén
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Sandra Beijer till höger.

Bloggaren Paula och Ursula Poznanski.

Emma Hamberg i mitten.

Carol Rifka Brunt, Jenny Jägerfeld och Mats Strandberg.
Ingerun och hennes kaninöron ;)

2 kommentarer:

  1. Heej! Det var jättekul att träffas och prata med dig på bokmässan, du får ha det så bra! :D jag ska som sagt snart läsa jojo moyes livet efter dig, och det ska bli jättekul, vore roligt om du kanske också läser den vid tillfälle nån gång! :) Hälsningar från Uppsala!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var kul! Kanske kommer läsa den, har hört mycket positivt om den :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.