22 oktober 2014

"Onanisterna"

av Patrik Lundberg.

Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 204 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 15+

Handling: Kim har slutat gymnasiet och spenderar det mesta av tiden på fotbollsmatcher och den lokala pizzerian. Han drömmer om att bli journalist men först måste han läsa upp några kurser på Komvux som han slarvade med under gymnasiet. På Komvux träffar han sin barndomsvän Robin som han har slutat umgås med. Robin tar med honom ner till Malmö där Kim får se en värld med hipsters, studentkorridorer och feminister. Han trivs, men lever ett dubbelliv med sina gamla vänner som drar sexskämt och äter pizza varje natt i förorten och sina nya "moderna" stadsvänner.

Omdöme:
Jag gillade berättelsen och det var en intressant idé att blanda två "sorters människor" som man kan se i samhället. Det är korta kapitel med lättläst och snabb text. Det är en enkel bok som jag tyckte var underhållande men ibland tyckt jag allt gick för snabbt och det var stora hopp i tiden. Då känns det som man "försvinner" från karaktären, tycker jag.

Slutet var väldigt öppet och jag förstod inte riktigt vad som menades. Kanske skulle det vara öppet så man bestämmer själv eller så fattade jag bara inte. Annars var det är bra bok med underhållande karaktärer.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.