19 februari 2015

"Oceanen vid vägens slut"

av Neil Gaiman.


Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 218 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14+ år

Handling: En man åker till det huset där han växte upp och försöker minnas tillbaka. Han träffar en gammal dam som han känner igen som sin kompis Letties mormor. Mormorn verkar inte ha blivit äldre sen han såg henne senast för 40 år sen men Lettie är i alla fall inte kvar i byn. Han minns tillbaka till han var sju år och plötsligt kommer allt tillbaka. Hans barnvakt som kallade sig Ursula Monkton som han tillsammans med Lettie fick rymma ifrån, vart Lettie tog vägen och resten av hans barndom.

Omdöme:
Den här boken hade jag jättehöga förväntningar på! Jag har bara hört positivt om den och den beskrivs som den bästa boken 2013 osv. Men jag blev väldigt besviken! Den var inte alls som jag hade trott och inte min stil. Det har egentligen ett väldigt fint, bra språk och en speciell historia men det var något jag inte gillade med den. Det kan ha varit att jag inte var beredd på att det var fantasy. Jag trodde allt skulle vara verklighetstroget och om jag inte vet att det är fantasy så blir jag ofta besviken. Lite som med Pojkarna som vann Augustpriset för något år sen. Det kanske är att jag först tror på det och sen ju längre jag läser förstår jag att det inte har en logisk förklaring, och känner mig nästan lurad.

Egentligen är det en fin och spännande bok men jag gillade den inte. Den är väldigt bra skriven och har hög kvalité så jag tror den passar många andra. I slutet tyckte jag den blev bättre, men fram tills mitten så gillade jag den inte.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.