10 juni 2015

Höstutgivningen 2015 Gilla Böcker

Jag fick ett mejl om Gilla Böckers höstutgivning och jag tycker det ser lovande ut! Jag skriver om mina favoriter men hela katalogen kan du läsa här.

Vad gör man inte av Maja Hjertzell - Det är augusti, luften dallrar i värmen. Tre syskon är på väg till sin mammas födelsedagsfirande. Sensommardagen kokar, det bubblar under ytan. När dagen är slut kommer ingenting längre att vara som förut.
Låter som ett intressant familjedrama.

Skuggsommar av Mia Öström - Det är den vackraste sommaren på över hundra år och Rakel hatar varje sekund av den. Hon måste tillbringa hela sommarlovet på en enslig ö långt ute i havet tillsammans med sin kusin, som vägrar prata med henne, och kusinens välmenande men jobbiga föräldrar.  Hemma i stan ligger mamma med neddragna persienner och vill inte gå ur sängen.

Men utanför ön reser sig ett gammalt hopptorn ur havet, och på den högsta avsatsen står en dag ett par tvillingar med blekblå baddräkter och långt rött hår. Tvillingarna säger att Rakel kan få bli medlem i deras hoppklubb. Hon måste bara utföra tre uppdrag först, för att visa att hon är värdig att vara med i klubben och få dyka från hopptornets högsta avsats. Fast Rakel är ju världens räddaste och kan inte dyka.

Vilka är egentligen tvillingarna? Vad är det för hemlighet de har, som de inte vill dela med Rakel? Varför får Rakel aldrig komma hem till dem? Hon är inte ens säker på vilken av öarna de bor på. Och uppdragen de ger Rakel blir svårare och svårare. Och farligare. Gränserna mellan vad som är lek och allvar, och vad som är verkligt och inte, suddas ut och förvandlar den heta sommaren till något som Rakel kommer bära med sig för alltid.
Verkar vara en lite småläskig bok, och det gillar jag inte alltid men den har ett väldigt fint omslag!

Komma fram av Rainbow Rowell - Det är den svenska översättningen av Landline och jag hade inte läst handlingen innan men den verkar rolig: Georgie bor i Los Angeles och är manusförfattare till en komediserie. När hon dagarna före jul får sitt livs jobbchans, tvingas hon ställa in familjens julfirande hos svärföräldrarna. Hennes man Neal blir inte bara besviken, utan tar med sig barnen och åker ändå. Och vägrar sedan att svara på mobilen. Men när Georgie en kväll provar att ringa till Neals föräldrahem från telefonen i sitt gamla flickrum, svarar han plötsligt. Fast det är inte den vanliga Neal. Utan Neal från 20 år sedan. Antingen har Georgie tappat förståendet eller ... så pratar hon i en magisk telefon. Oavsett vilket ser hon sin chans att ställa allt tillrätta.

De ger även ut en del pocket med nya omslag och några fler ungdomsböcker.

Bild från Gilla Böckers Instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.