25 juli 2015

"Huset mittemot"

av Alex Haridi.

Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Sidor: 362 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14+

Handling: Joel bor mittemot det så kallade Ödehuset där ingen har bott sen en kille i Joels ålder hängde sig för 20 år sedan. En natt går han och en kompis in där och morgonen efter vaknar Joel och märker att någon har plåstrat om honom och hjälpt honom. Det ligger gammaldags kläder på en pall och hans egna kläder är borta. Han går hem och dagen efter har han fått ett paket med sina kläder rena och nystrukna. Joel försöker ta reda på mer om pojken och hans familj för att förstå.

Omdöme: Spännande och lite obehaglig. Jag läser inte mycket skräckböcker så i början kändes det lite ovant och jag blev rädd för minsta lilla grej, men sen märkte jag att det var inte så farligt.

Jag gillade att den handlade om så mycket samtidigt, om Joel och hans vänner, problem i Joels familj och om vad som hände för 20 år sedan. Det blev en bra blandning av vardag och ovanliga händelser. Jag tyckte om slutet för det förklarade bra och det behövde jag efter en lite mystisk bok. Det är en debutroman men jag tyckte språket kändes väldigt vant och passande.

Betyg:


Igår kväll var jag på biopremiären av Paper towns och den var riktigt bra! Jag har sett två filmer som är baserade på böcker denna veckan, så jag gör en dubbelrecension på dem imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.