18 augusti 2015

"Jag är Malala"

av Malala Yousafzai och Christina Lamb.

Förlag: Massolit förlag
Sidor: 285 sidor
Åldersgrupp enligt mig: Vuxna men den funkar för yngre som är intresserade av Malala.

Handling: Detta är Malalas självbiografi som handlar om allt från Malalas by till vad hon gör idag. Malala är född 1997 men hon har redan vunnit Nobels fredspris och överlevt skott i huvudet från talibaner. Boken börjar att berätta om hur hon hade det när hon var liten. Hon har alltid stått upp för kvinnor och utbildning genom föreläsningar och tävlingar. Den 9 oktober 2012 närmar sig och det var dagen hon blev skjuten på väg hem från skolan.

Omdöme: Intressant biografi! Jag kände till Malala innan men jag visste inte mycket mer än att hon hade blivit skjuten och vunnit fredspriset. Det var intressant att få veta mer och förstå hur mycket hon har gjort! Redan när hon var 12 år gjorde hon stora grejer och hon var ganska känd innan hon blev skjuten. Tillräckligt känd för att statsministrar och andra mäktiga hälsade på henne när hon låg på sjukhus. Det hade jag ingen aning om.

Boken var lite seg i början när det handlade om var hon bodde och hennes släkt men jag tyckte om att läsa om hur hon utvecklades och påverkar mer och mer. Jag är bara ett år yngre än Malala och jag blev förvånad över hur lika vi har det och hur olika vi har det. Våra liv skiljer sig mycket ifrån varandra men ändå är känslor och vardag liknande. Det är coolt!

Nu jobbar Malala med The Malala Fund för att hjälpa fler som har rätt till utbildning. Jag tror hon har startat en skola nyligen. När jag fick skänka 1000 kr till välgörenhet förra året så var det något sånt jag letade efter. Det var synd jag inte visste om The Malala fund då.

Betyg:

2 kommentarer:

  1. Åh har ju tänkt läsa denna! Måste skriva upp den på någon lista så jag kommer ihåg det.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.